Dauguma gitaristų labai retai kreipia dėmesį į šią svarbią gitaros dalį. Suprantama kodėl - stygos vietoje, gitara groja, ką čia dar išradinėti. Dažniausia priežastis, kada atneša tiltelį tvarkymui - jį tiesiog pameta, arba jis lūžta. Tik tada ir pajaučia didžiulį skirtumą ir sako, kad nesitikėjo, kad jų gitaros galėtų būti tokios patogios.
Kokia yra viršutinio tiltelio funkcija?
1) Padaryti patogų atstumą tarp stygų (string spacing). Jeigu atstumai bus nevienodi (nebent pagal proporcinį skaičiavimą, ne tarp stygų centrų, o pagal tarpus tarp stygų kraštų) groti nebus taip patogu. Taip pat jeigu atstumai nuo stygos iki piršlentės kraštų bus per maži - styga pastoviai neslidinės užspaudžius akordą arba darant pull-off elementus.
2) Padaryti optimalų kiekvienos stygos aukštį. Maža tai, kad aukštesnę styga sunkiau prispausti (ypač grojant bare akordus pirmuose trijuose skirsniuose), dar ir prispaudžiant gaunasi stygos įtempimas, dėl kurio nata nedera.Taip pat dažnai būna, kad dėl sunkaus prispaudimo (kad būtų užtikrintai) spaudžiama gerokai stipriau, kas tik dar labiau kenkia derėjimui. Jeigu tiltelis per žemas tuomet grojant laisvą stygą jus išgirsite nemalonų zvimbesį.
Kartais ant kai kurių senų gitarų (arba naujų, kurios pagamintos pagal senas tradicijas ir dar kai kurių headless) būna įdėtas 0 skirsnis. Tuomet jo tikslas padaryti teisingą minimalų aukštį, o tiltelio - stygų atstumus. Toks sprendimas turi savo privalumų ir trūkumų, tačiau masinėje gamyboje neprigijo (o gal vėl bus mada?).
3) Teisingai sutemperuoti gitarą. Dėl neteisingos tiltelio lokacijos gitaros skalė nuvažiuoja, dėl to prastėja derėjimas.
Kokios būna tiltelio problemos?
- Apart blogų atstumų, aukščio ir lokacijos tiltelis gali būti blogai įdėtas. Turint prastą tiltelio ir medžio kontaktą gitara praranda savo skambesį.
- Jeigu stygos storis neatitinka jai skirtam grioveliui - styga gali užstrigti ar tieisiog nepasiekti griovelio apačios. Derinant ir\ar darant patempimus galite išgirsti aukšto dažnio «tink » garsą, tuomet styga išsiderina. Tokiu atveju griovelis platinamas ir sutepimas (esant prastai tiltelio kokybei - keičiamas). Jeigu styga daug plonesnė, nei griovelis, ji gali skleisti nemalonų garsą. Tai dažna beda gitarų be grifo galvos kampo (fender, solar), kai stygos lenkimo kampas ties tiltelių yra labai mažas (tam ir sugalvojo retainerius, kurie prispaudžia stygą žemiau).
- Kai stygos griovelis nėra teisingai suformuotas (ar patenka kokia dulkė) gali atsirasti į sitarą primenantys garsai. Tuomet griovelį tenka taisyti.
-Kai stygos griovelis nėra pakankamai gilus, styga gali paprastai nušokti nuo tiltelio (ypač Flying V ir jacksono tipo galvos). Bet ir labai gyliai irgi nereikia, didėja tikimybe, kad styga užstrigs.
Iš ko gaminamas tiltelis?
Šiai dienai galima sutikti daugumą medžiagos variantų, nuo medžio iki akmens, kiekvienas turi savo istorinį kontekstą, gamybos bei tarnavimo niuansus. Pradėkime nuo populiariausių:
- Plastikas. Tikras biudžetinių gitarų lyderis. Pigu ir greitai. Plastiko rūšių yra be galo daug, vieni tilteliai tarnauja labai gerai, kiti vos ne tirpsta nuo stygos įtempimo. Jeigu jis atlaiko savo funkcija - keisti nėra prasmės.
- Kaulas. Tradicinė medžiaga nuo, greičiausiai, pirmojo pagaminto styginio instrumento. Kaulas yra sunkesnis, tvirtesnis, puikiai tarnauja. Vienintelė beda, kad jo kokybė nėra pastovi, kartais išlenda kokie nors riebalai ar burbulai, dėl ko tiltelį tenka išmesti ir iš naujo gaminti naudojant kitą ruošinį (praleidžiant pusę dienos aromatingame nuo kaulo kvapo kambaryje, nepakartojamas malonumas). Kaulas būna dviejų rūšių: bleached (balintas) ir unbleached (nebalintas). Skirtumas yra tik spalvos - baltas gražiau atrodo ant naujų gitarų, o rudas labiau tinka senom gitarom arba su kreminiu grifo apvadu (Gibson).
- Graphtech (TUSQ). Labai populiarus šiandien grafito ir plastiko mišinys. Stygos neužstringa, dirbti su juo malonu. Gali būti (kaip ir kiti plastikai) juodos spalvos. Liūdnos žinios, kad kuo toliau, tuo prastėja šitas stebuklingas daiktas - išmatavimai neatitinka, nėra nei vienos plokštumos, atsiranda vis daugiau burbulų, spalvos nelygumų, kas, mano manymu, nepriimtina sintetiniam gaminiui (dar uz tokią kainą!). Dažnas pasirinkimas aukštesnės klasės instrumentams.
- Corian (dirbtinas akmuo). Dar vienas puikus variantas, kuris sėkmingai naudojamas ir Gibson, ir Fender gamyklose. Jis labai primena pagal savo savybes kaulą, bet prie to pačio dar tobulai vientisas ir gali turėti šimtus atspalvių (naudojimas virtuvinių stalviršių gamyboje, galite įsivaizduoti). Pagrindinis minusas - jis nėra parduodamas kaip tiltelio ruošinys, todėl gauti jį įmanoma arba užsakant tokiais kiekiais, kad užteks dar penktos kartos giminėms, arba turėti draugus virtuvių gamybos sferoje. (Pasirodo Kinijoje galima surasti)
- Žalvaris. Retas variantas (sunkiai apdirbimas ir ne visiems patinka jo spalva\blizgesis), bet amžinas. Taip, sudrožti žalvarį begrojant neįmanoma. Prie to pačio jis dar labai slydus, kas yra didelis privalumas gitarom su tremolo ar dideliu grifo galvos kampu (gibson). Gerai dera su auksine furnitūra ir bronziniais skirsniais.
- Egzotika - plienas, neizilberis, bronza ir kiti super kieti metalai. Tai jau išskirtinių vienetinių užsakymų medžiagos, darbas negailestingas ir ilgas, gadina visus įrankius. Apart džiaugsmo išsiskirti neturi jokių privalumų lyginant su žalvariu.
Kokie būna tilteliai
- Monolitiniai. Tiesiog viena detalė, visu akustinių, klasikinių ir elektrinių (beveik) be tremolo pasirinkimas. Jeigu atlieka savo funkcija pagal paskirtį - jokių patobulinimų nereikia.
- Su reguliavimo varžtais. Galima pastebėti ant Warwick bosų ir tam tikro laikotarpio Gibson gitarų. Idėja turėti galimybę pakelti ir nuleisti tiltelį yra gan nebloga, bet realybėje šitie tilteliai greit lūžta, susidėvi sriegis, lengvai pametami. Todėl dauguma gamintojų šių tiltelių atsisakė.
- su rolleriais. Pagal idėją tokio tipo tilteliai turėtų pagerinti derėjimą ant gitarų su tremolo, nes nebelieka stygos trinties. Bet vėl nepasiteisino, stygos užstringa, atskirai aukštis nesireguliuoja, o po nelaimingų įspūdžių grįžti prie seno ne taip paprasta, nes reikia gaminti visai kitokios formos nauja tiltelį atsižvelgiant į skalės pradžią (daryti kompensaciją).
- Top lock. Pasirinkimas gitarų su Floyd Rose tremolo. Visiškai blokuoja stygas, kad naudojant tremolo gitara neišsiderintų. Geras dalykas, bet turi ir minusų - sunkiai reguliuojasi stygų aukštis (ačiū Dievui tik vieną kartą), padidina rizika sulaužyti grifo galvą, prastos kokybės tiltelio sriegis yra silpnas, todėl galima jį lengvai sugadinti. Taip pat be šešiakampio rakto iš namų geriau neišeiti.
Kada verta nunešti meistrui gitarą tiltelio reguliavimui ar keitimui?
- kai pirkote gitarą iš parduotuvės. Net aukštos klasės gitaros dažnai turi tą nereikalingą aukštį.
- kai planuojate dėti storesnias stygas. Storesnė styga gali ne tik būti per aukšta, bet ir laisvai sulaužyti tiltelį, tuomet jį reikės gaminti iš naujo.
- laisvos stygos zvimbimas, pašaliniai garsai.
- netolygus stygų išsiderinimas, kai stygos užstringa.
- jausmas, kad gitara per "kieta", sunku groti pirmuose skirsniuose.
- stygos nuslysta nuo skirsnių.
- nederėjimas grojant pirmuose skirsniuose.
- norint patobulinti gitaros garsą*
Mūsų dirbtuvėse mes gaminame ir aptarnaujame visų tipų ir medžiagos (apart plieno) tiltelius, kviečiame užsukti!
*PS. Yra žmonių, kurie sako, kad skirtingų medžiagų tilteliai skirtingai skamba. Galbūt tame yra tiesiog, nes skiriasi ir svoris, ir tankis, tuomet kažkas tikrai turėtų keistis, bet kiek ženkliai - kiekvieno žmogaus klausos reikalai. Bet jeigu ir įtakos, tai tik grojant akordus su laisvom stygom :)
Comments